Reklama
 
Blog | Lukáš Pokorný

Reklama, smrt a moderní doba

Vzpomínám si, že když jsem chodil do archivu v Opavě a pročítal stovky závětí vesničanů z Dobré u Frýdku-Místku pocházejících z 18. století, mělo to na mě radikální dopad. Po několika dnech jsem pochopil, že ti Ondrové, Josefové, Anny a Marie, budoucí nebožky a nebožtíci, své poslední vůle sepisovali někdy i pouhou hodinu před smrtí. Cítili, že umírají, shromáždili kolem sebe rodinu, nechali zavolat "pro faráře" a zástupce obce a nadiktovali, jak a co má být rozděleno mezi pozůstalé.

Chodil jsem z archivu domů a přemýšlel o tom, jak hrozně se náš přístup ke smrti za dvě století proměnil. Málokdo má to štěstí, aby umřel v přítomnosti svých nejbližších. Děje se tak většinou o samotě ve sterilním prostředí nemocnice. Smrt má své místo už jen mimo naše životy. Prázdnotu způsobenou jejím vytěsněním vyplňují iluze o nekonečných možnostech moderního světa, potažmo našich životů. Moderní společnost trpí iluzí nesmrtelnosti (čti iluzí neomezených prostředků, neomezeného růstu a spotřeby).

 

V. Bělohradský ve své knize „Společnost nevolnosti“ cituje filosofa H. M. McLuhana, který

Reklama

vyvinul teorii, podle níž „rozumět nějaké ideji, životnímu stylu či artefaktu předpokládá umět odpovědět na tuto čtveřici otázek:

 

  1. Co ten artefakt (idea, životní styl) intenzifikuje, neboli umocňuje, rozmnožuje a posiluje;
  2. co archaizuje, neboli co činí zastaralým, překonaným;
  3. co aktualizuje, neboli co probouzí k novému životu;
  4. co je jeho inverzí, tedy v co se nakonec zvrhne.“


Reklama je artefaktem (ideou a životním stylem) moderní doby.

 

S McLuhanem se chci tedy zeptat: co intenzifikuje, neboli umocňuje, rozmnožuje a posiluje?

 

Nejpůsobivější reklamy intenzifikují pocit všemocnosti a posilují víru v člověka a jeho neomezené schopnosti. Někdy přímo odkazují na základní otázky lidské existence: konečnost a touhu po transcedenci (viz http://www.youtube.com/watch?v=-93el-wCnzc).

 

Svým důrazem na nekonečné  možnosti reklama archaizuje omezenost bytí. V konečném důsledku dělá zastaralým i pojem smrt, pro kterou už není v moderním světě místo. Reklama aktualizuje vládu člověka nad přírodou („Jaro začíná v OBI“). Aktualizuje ideály, které se  z metafyzických výšin s rachotem tanků a zápachem pálícího se lidského masa zřítily na televizní obrazovky a billboardy (viz také http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/tomas-sedlacek.php?itemid=3686). Tady vyrůstá nový „nadčlověk“, jehož inverzí je ovšem vše, co se skrývá v jeho stínu. Tma, která tam vládne stačí pohltit všechny projevy, které se tam s vytěsněnou lidskou konečností dostaly. Najdeme tam továrny na smrt, ve kterých přežívají budoucí „kuřecí prsa na grilu s pepřovou omáčkou“. Když postoupíme o něco dále, zakopneme o stovky uhynulých prasat, hnijících kdesi na půdě sedláka, který neměl na jejich výkrm. V té největší tmě pak můžeme už jen ztěží rozeznat hladem umírající děti. Jejich fotografie všichni dobře známe. Proti jejich utrpení jsme ovšem jaksi bezmocní a hlavně moc sytí. Dneska totiž zase zdražilo máslo.

 Z hlubin temnoty ale zase zpět na světlo, které v kontrastu s inverzní černí září jako tisíc sluncí. Jak říká Tomáš Sedláček v citovaném článku, reklama je pro moderní společnost nesmírně důležitá.

Dodává ovšem, že: „Kapitalismus funguje lépe než socialismus ve velké míře díky tomu, že jeho ideály vypadají realističtěji a uskutečnitelněji. Má to však svou cenu. Snaha o uskutečnění ideálů nás bičuje k vyšším a vyšším výkonům, ale hrozí předávkování tímto všudypřítomným kýčem, kterému se téměř nelze bránit. Než se dáme do plného sprintu, měli bychom si navíc naše vlastní nebe pořádně prohlédnout. V obou smyslech slova.“  

 

(autor vycházel z knihy V. Bělohradského „Společnost nevolnosti“)