Reklama
 
Blog | Lukáš Pokorný

Parkování, strategický plán a Řepy

Kdo by chtěl zjistit, jak se to má s parkovištěm v Mrkvičkově ulici, má smůlu. Na webu MČ už mnoho měsíců visí strohé „07-08/2017 Realizace (předpoklad)“. Osobně si troufám doufat, že se třeba Radnice rozhodla záměr přehodnotit. Připravovaný strategický plán Řep totiž jasně říká, že budování nových parkovišť největší bolest Řep – tedy parkování – neřeší, ba naopak.

Co přesně tam stojí?

„Nedostatečné parkovací kapacity na sídlišti se řešily realizací velkoplošných záchytných parkovišť, která konzumují plochy veřejných prostranství (a veřejné zeleně), degradují estetický vzhled sídliště a mají negativní vliv na mikroklima (přehřívání asfaltových povrchů) i vodní režim (maximalizace povrchového odtoku srážkových vod) sídliště.“

Dodejme, že probíhající globální oteplování postihne nejvíce právě města: představa, že nám beton či asfalt nějak pomůže se přes stále horčejší léta ochladit, je opravdu z říše sci-fi. Těmi nejlepšími „klimatizacemi“ jsou zeleň a stromy. NE BETON, ANI ASFALT.

Ale zpět na zem, do Řep. Jednoduše se ukazuje, že parkoviště, tu či onde umisťovaná po Řepích náš problém nevyřeší. To v Mrkvičkově ulici je vymyšleno obzvlášť nešťastně: nachází se hodně daleko od té nejvytíženější části Mrkvičkovy a lidé prostě zaparkují před domem na chodníku, tak jak to kvůli dlouholetému nezájmu Radnice o problém s parkovacími místy dělají už léta. Pokud je chceme přimět k tomu, aby parkovali „slušně“, je potřeba vymyslet chytrá řešení. Ty ale vyžadují víc času, víc přemýšlení a dlouhodobého plánování. Konkrétně v Mrkvičkově by ale pár věcí udělat šlo relativně brzy a tolik důležitá zeleň by mohla zůstat nezaasfaltovaná. Člověka napadnou „jen tak od stolu“ tyto věci:

  • Přes léto, kdy situace díky prázdninám není tak strašná, se ukázalo, že hosté Hotelu Fortuna West parkují na obyčejných parkovacích místech a zabírají místa těm, co v Řepích bydlí. Přitom má hotel nejen svoje rozsáhlé parkoviště, ale také vyhrazená místa před hotelem: jak je to možné?
  • V úvodní části Mrkvičkovy, hned vedle kontejnerů s odpadem jsou minimálně 2-3 „hluchá“ místa. Nedá se tam parkovat, ale ani pořádně chodit (když prší, bahno, když svítí slunce, prach a špína), potenciálně by ale z toho místa být mohla. Takových míst se určitě najde podél celé ulice víc – a argumentem zde nemůže být, že chodníky má v pravomoci Technická správa komunikací. To občany nezajímá.
  • Lidé si vytvořili „svoje“ parkování – parkují hlavně na chodnících před domy, u jednoho paneláku si dokonce plochu zpevnili a vytvořili svoje malé parkovací místo. Je potřeba se zamyslet, zda a jak tyto místa „zlegalizovat“ nebo přinejmenším nabídnout odpovídající náhradu.

Bez pochyb by se dalo přijít na další řešení, která by znamenala přehodnocení projektu několika desítek drahých parkovacích míst, která při absenci modrých zón přitáhnou do Řep další přespolní. O tom, že Řepy slouží jako parkoviště pro přespolní, už není pochyb.

Ovšem tím nejdůležitějším je to, co nám v Řepích zoufale chybí: zapojení obyčejných lidí z dotčených oblastí. Ti mají daleko více praktických zkušeností a měli by být do plánování toho, jak to v jejich okolí bude vypadat, zapojení. První skvělou zprávou je zapojování občanů do tvorby zmiňovaného strategického plánu. Za to patří vedení Řep velký dík. Doufejme tedy, že se snad blýská na lepší časy – včasným zapojením si všichni nejenže šetří nervy (je rozčilující dozvědět se o velkém projektu za vaším domem až v okamžiku, kdy je schválený), ale MČ hlavně šetří peníze a personální kapacity.

PS: pokud vás také trápí problémy, kterých jsem se dotkl v textu, budu rád, když mi napíšete (lukas_pokorny@hotmail.com).

Reklama

Vyhledávání

Tip: Vyhledávejte dle autora pomocí autor: autor:”Erik Tabery” další tip

Výsledky vyhledávání

Hledám o sto šest
Vyskytla se chyba, zkuste to znovu.
Reklama